Wednesday, July 20, 2011

Vaksin



Inilah keadaan Manja setelah sejam divaksin oleh doctor di Klinik Mesra, Bangi,
Jumaat (15 Julai 2011) yang lalu.
Alhamdulillah…sewaktu vaksin, berat Manja dah mencecah 850 gram.
Umur pun dah lebih kurang 3 bulan…

Kata Vet, selepas vaksin…Manja tak boleh mandi dalam seminggu.
Manja juga akan demam lebih kurang 2 atau 3 hari.
Pastu, tak lalu makan...
Huhu… sian die.
Kalu lebih dari tu, sampai seminggu…Manja kena datang klinik balik.
Takutle ape2 kan…
Tapi, bila Naimi tanya balik Vet tu, dia kata, kdg2 ada jugak yang tak demam slps divaksin.
Ikutle kepada antibody kucing2 tu….

Alhamdulillah…Manja langsung tak demam.
Cume, malam tu, selepas sejam vaksin, dia mcm lemah2.
Tak mahu main2… badannye panas yang amat.
Asik nak tido je….
Mungkin, lali ubat cacing sama + badan ngah cube menyesuaikan diri ngan vaksin.
Sebabnye….esok pagi, bila bangun…Manja sudah aktif melompat2
Dan bermain2 seperti biasa..

InsyaAllah….vaksin seterusnya, bulan depan.
15.8.2011…

Apa itu Vaksin untuk kucing?

“vaksin adalah sejenis virus yang dilemahkan untuk membantu memberikan antibodi kucing supaya mendapat memberi perlindungan daripada penyakit. Tapi tidak semestinya setelah mendapat suntikan vaksin kucing tersebut bebas daripada penyakit. Namun, penyakit yang menyerang biasanya tidak akan menyebabkan kematian.”


Hari ini, Manja dah pun 1 kg.
Tahniah Manja!!
Hehehe....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...